lørdag den 29. april 2017

Køkkenhaven er ordnet


Yes! I dag var det perfekt vejr til at ordne og så i køkkenhaven. Efter koldt og vådt vejr stort set hele april, lover meteorologerne nu dejligt vejr - i hvert fald i morgen. Så det var NU, der skulle sås og ordnes.

Først lugede jeg ud, der er allerede vokset en masse ukrudt op. Nogle med lange rødder - enten dybt i jorden eller langt hen ad jorden. Men det var ikke det eneste jeg fandt: En jordbi (rødpelset, vil jeg tro) havde åbenbart hule i haven! Jeg fandt ikke boet, men det var en lidt tosidet oplevelse: På den ene side spændende og pirrende for nysgerrigheden - på den anden side lidt øv...

Jeg fandt også en fin, hvid klump af spindelvæv eller silke (?) (på størrelse med en terning) fyldt med æg! Uanset hvem "ophavsmanden" var, var jeg ikke interesseret i at beholde de æg...

Efter at have luget, rev jeg med min nye, fine rive :-)

Børnene var med til at lave "trampestier". Vi brugte 2 pinde og en tråd bomuldsgarn, som vi spændte fast i jorden på langs for at skabe en lige, målbar linje for vores trampestier og så-riller.
Så blev der plantet ærter, gulerødder og squash!

Til sidst plantede jeg de små rødbede-skud ud, som har stået i vindueskarmen i køkkenet et par uger og fået lov at spire. De er fra en af de der gratis føtex-køkkenhavepakker, og jeg aner ikke, hvad sådan nogle små spirer siger til at blive lagt ud i jord - måske er de døde om en uge.. Det vil tiden vise.

Ja, så er det bare at vente... på maj, på det gode vejr, på spirer, på at luge ukrudt igen, på om jordbien har fået styr på sit bo... Vi glæder os i hvert fald!

1 kommentar:

  1. Ej hvor har I fået lavet meget! Du er bare en god husmor 💟🌻💟

    SvarSlet